استخراج متن از عکس

استخراج متن از عکس

در عصر دیجیتال، نیازهای ذخیره‌سازی اسناد بسیار متحول شده است. در گذشته، بسیاری از اسناد به‌شکل فیزیکی نگهداری می‌شدند؛ اما با پیشرفت تکنولوژی و اختراع دوربین‌های دیجیتال، تمایل برای نگهداری اسناد به‌شکل عکس افزایش یافت. اگرچه عکس‌ها نسبت به اسناد فیزیکی فضای کم‌تری اشغال می‌کردند، اما هنوز هم حجم زیادی داشته و از آن مهم‌تر، اطلاعات و داده‌های آن‌ها قابل تجزیه و تحلیل نبود. برای پاسخ به این نیاز، فناوری استخراج متن از عکس که با عنوان OCR نیز شناخته می‌شود، ایجاد شد.

در حال حاضر، با استفاد از این فناوری می‌تواند متون را از اسناد استخراج کرده و فایل‌های متنی کم‌حجم و قابل تغییر را ذخیره کرد.

ما در این مقاله، روش‌ها و نرم‌افزارهای استخراج متن از عکس را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم بهترین گزینه را براساس نیاز خود انتخاب کنید.

روش‌های استخراج متن از عکس

اگر قصد دارید متنی را از داخل عکس بیرون کشیده و آن را در یک سند قابل تغییر ذخیره‌سازی کنید، دو روش پیش روی شما است.

رونویسی دستی

در این روش لازم است متن موجود در عکس را تایپ کنید. برای این کار می‌توانید از عکس پرینت گرفته و یا از آن به‌شکل دیجیتالی استفاده کنید؛ کاری که بسیاری از تایپیست‌ها انجام می‌دهند. این روشِ قدیمی، دارای مزایا و معایب زیر است.

  • مزایا: اگر با دقت انجام شود، می‌تواند اطلاعات را به‌شکل دقیقی استخراج کند.
  • معایب: وقت‌گیر است و احتمال اشتباه در آن کم نیست.

نرم‌افزار OCR

نرم‌افزار OCR) Optical Character Recognition software) یا نرم‌افزار تشخیص کاراکتر نوری برای تبدیل انواع مختلف اسناد، مانند اسناد کاغذی اسکن‌شده، فایل‌های PDF یا تصاویر گرفته‌شده توسط دوربین دیجیتال، به داده‌های قابل ویرایش و جست‌و‌جو طراحی شده است.

با تجزیه و تحلیل متن در یک تصویر، نرم‌افزار OCR می‌تواند متن را به‌دقت تشخیص داده، استخراج کند و آن را به قالبی تبدیل سازد که قابل ویرایش و دستکاری باشد.

  • مزایا: سریع و کارآمد.
  • معایب: دقت بسته به کیفیت تصویر و نرم‌افزار مورد استفاده می‌تواند متفاوت باشد.

نرم‌افزارهای استخراج متن از عکس

نرم‌افزارهای استخراج متن از عکس به سه دسته قابل استفاد در ویندور، تلفن همراه و آنلاین تقسیم می‌شوند. البته لازم به ذکر است که برخی از این نرم‌افزارها مانند «اسکنیفای» را می‌توان به هر سه روش استفاده کرد.

نرم‌افزار استخراج متن از عکس برای ویندوز

برای استخراج متن از عکس در ویندوز می‌توانید از نرم‌افزارهای زیر استفاده کنید.

PDFelement

PDFelement

PDFelement یک ویرایشگر PDF همه‌کاره و سریع با موتور OCR پیشرفته است. با موتور OCR PDFelement، می‌توانید اطلاعات متنی را با دقت از تصاویر استخراج کنید.

برای استفاده از از قابلیت OCR این نرم‌افزار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله 1: فایل تصویر را در PDFelelement باز کنید.
  • مرحله 2: در منو، Tools > OCR را انتخاب کنید تا فرآیند OCR روی تصویر انجام شود.
  • مرحله 3: متنی را که شناسایی شده است ویرایش یا کپی کنید. همچنین می‌توانید از قابلیت تبدیل PDFelement برای تبدیل تصویر به فایل قابل ویرایش مانند فایل متنی استفاده کنید.

همان‌طور که می‌بینید، استخراج متن از تصویر در PDFelement نسبتا آسان است. PDFelement علاوه‌بر استخراج متن از تصاویر، ویژگی‌های مختلفی را نیز ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای مشاهده، ویرایش و تبدیل فایل‌های PDF استفاده کنید.

OneNote

OneNote

OneNote نرم‌افزاری است که توسط مایکروسافت برای یادداشت‌برداری و مدیریت یادداشت‌ها ساخته شده است. ویژگی OCR این نرم‌افزار، فقط در برنامه دسکتاپ OneNote در دسترس است.

با دنبال‌کردن مراحل زیر می‌توانید با استفاده از این برنامه متن را از یک تصویر استخراج کنید:

  • مرحله 1: تصویر را به یک نوت بوک در OneNote اضافه کنید.
  • مرحله 2: روی تصویر کلیک راست کرده و Copy Text from Image را انتخاب کنید. اگر نوت بوک حاوی چندین تصویر باشد، می‌توانید Copy Text را از تمام صفحات انتخاب کنید. متن موجود در تصویر در کلیپ بورد کپی می‌شود.
  • مرحله 3: متن را در محل مورد نظر خود paste کنید. سپس می‌توانید از متن استفاده کرده یا آن را ویرایش کنید.

استخراج متن از عکس به‌شکل آنلاین

اگر می‌خواهید بدون نرم‌افزار نصب‌شده، متنی را از تصویر بیرون بکشید، می‌توانید از یک مبدل آنلاین استفاده کنید. با یک مبدل آنلاین، تنها کاری که باید انجام دهید این است که وارد وب سایت مبدل در یک مرورگر وب شوید و تصویری را که می‌خواهید تبدیل کنید آپلود نمایید. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به نصبِ هیچ نرم‌افزاری، بلافاصله فایل‌ها را تبدیل کنید.

HiPDF

HiPDF ده‌ها ابزار PDF و تصویر را ارائه می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها برای ویرایش و تبدیل فایل‌ها استفاده کنید. یکی از این ابزارها، ابزار تبدیل تصویر به متن است.

برای استفاده از HiPDF، مبدل Image به Text را باز کرده و تصویری را که می‌خواهید تبدیل کنید آپلود کنید. توجه داشته باشید که مبدل تصویر به متن HiPDF فقط برای مشترکین HiPDF Pro در دسترس است.

OnlineOCR

OnlineOCR یک سرویس OCR آنلاین است که می‌توانید از آن برای استخراج متن از تصاویر استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس، در مرورگر وب خود به سایت OnlineOCR رفته و یک فایل آپلود کنید؛ زبان OCR و فرمت خروجی را انتخاب کرده و سپس روی CONVERT کلیک کنید. اطلاعات متنی نمایش داده می‌شود و در فرمت مشخص‌شده قابل دانلود است.

شما می‌توانید از امکانات پایه OnlineOCR به‌صورت رایگان استفاده کنید. با این حال، این امکانات به 15 صفحه در ساعت محدود هستند. اگر می‌خواهید صفحات بیشتری را تبدیل کنید یا فایل‌هایی که می‌خواهید تبدیل کنید بزرگ هستند، لازم است اشتراک تهیه کنید.

نرم‌افزار استخراج متن از عکس برای تلفن همراه

اگر دسترسی به رایانه شخصی ندارید، باز هم می‌توانید متن را از عکس استخراج کنید. برای این کار نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که ما تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم. استفاده از همه این نرم‌افزارها در مراحل زیر است:

  • مرحله 1: برنامه را راه‌اندازی کنید و از آن برای اسکن سندی که می‌خواهید متن را از آن استخراج کنید، استفاده کنید. همچنین اگر عکس در گالری تلفن هوشمند است، آن را وارد برنامه کنید.
  • مرحله 2: از ویژگی OCR برنامه برای استخراج متن از عکس استفاده کنید.
  • مرحله 3: متن را ویرایش و کپی کرده یا آن را به‌صورت فایل ذخیره کنید.

اسکنر پرو

اسکنر پرو (iOS)

Scanner Pro یک برنامه iOS است که به شما امکان می‌دهد از دوربین آیفون یا آیپد خود برای اسکن هر چیزی که به آن علاقه دارید استفاده کنید و اسکن‌های خود را ذخیره کنید. Scanner Pro دارای ویژگی OCR است که می‌تواند اسکن‌های شما را به متن تبدیل کند.

مزایا:

  • تصحیح پرسپکتیو و اعوجاج تصاویر اسکن‌شده
  • مبدل فایل داخلی

معایب:

  • برای استفاده از ویژگی OCR به اشتراک نیاز دارد

Text Scanner (اندروید)

Text Scanner یک برنامه اندرویدی ساده است که گوشی شما را به یک اسکنر متن تبدیل می‌کند. می‌توانید از آن برای اسکن هر چیزی با کاراکترهای چاپی یا دست‌نویس و استخراج آن‌ها به عنوان متن قابل ویرایش استفاده کنید.

مزایا:

  • تشخیص خودکار زبان
  • پشتیبانی از بیش از 100 زبان

معایب:

  • پردازش دسته‌ای تصاویر امکان‌پذیر نیست.
  • نیاز به اشتراک دارد.

اسکنیفای یک نرم‌افزار همه کاره استخراج متن از عکس

اگر به‌دنبال یک نرم‌افزار همه‌کاره و در عین حال رایگان برای استخراج متن از عکس هستید، می‌توانید اسکنیفای را انتخاب کنید. این نرم‌افزارِ بومی ایرانی، بر مبنای هوش مصنوعی ساخته شده و از طریق تلفن همراه، ویندوز و به‌شکل آنلاین در دسترس است.

اسکنیفای نه‌تنها استخراج متن از عکس را انجام می‌دهد، بلکه می‌تواند تبدیل PDF به متن را نیز برعهده بگیرد.

مزایای استفاده از اسکنیفای برای استخراج متن از عکس شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از هوش مصنوعی: هوش مصنوع و یادگیری ماشین نقش بسیاری زیادی در پیشرفت تکنولوژی OCR داشته‌اند. نرم‌افزارهایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند، می‌توانند با دقت بیشتر و خطای کم‌تری متون را تشخیص داده و آن‌ها را استخراج کنند. همچنین این نرم‌افزارها به دلیل آموزش هوش مصنوعی، به‌مرور بهتر هم می‌شوند.
  2. رایگان: اسکنیفای یک نرم‌افزار رایگان است. با این حال اگر قصد دارید از آن بدون هیچ محدودیتی استفاده کنید، می‌توانید اشتراک‌های ارزان‌قیمت آن را خریداری کنید.
  3. بومی‌سازی برای زبان فارسی: هوش مصنوعیِ این نرم‌افزار، به‌شکل اختصاصی برای متون فارسی آموزش‌دیده است و به‌همین دلیل هم با کیفیت بالایی متن فارسی را از عکس استخراج می‌کند.
  4. توانایی تشخیص دست‌نوشته: تشخیص دست‌نوشته و استخراج متن آن بسیار سخت‌تر از استخراج متن تایپی از عکس است. با توجه به پیچیدگی فونت فارسی و دست‌خط‌های مختلف، این پیچیدگی افزایش می‌یابد. اما اسکنیفای می‌تواند به‌خوبی این کار را انجام دهد.
  5. دسترسی آسان: بسیار از نرم‌افزارهای خارجی به‌راحتی در دسترس نیستند و یا محدودیت‌هایی دارند، اما اسکنیفای به‌راحتی قابل دسترس و استفاده است.

سخن آخر

استخراج متن از عکس، یکی از نیازهای مهم جهان امروز است. برای این کار نرم‌افزارهای مختلفی برای ویندوز و تلفن همراه ساخته شده و یا به‌شکل انلاین در دسترس است. اسکنیفای یکی از این نرم‌افزارها است که می‌تواند در هر سه فضا کار استخراج متن از عکس را با کیفیت بالا انجام دهد. این نرم‌افزار بومی‌شده، رایگان است و حتی می‌تواند متن را از دستخط جدا کند.

https://pdf.wondershare.com/ocr/extract-text-from-images.html?source=5

اسکرول به بالا